Стаття

УДК[                               А. С. Остаповець, Л. В. Мазур                                                                                   м. Вінниця, Україна
(науковий керівник­­­ ­– кандидат педагогічних наук, доцент Шахіна І. Ю)
ІНФОРМАЦІЙНО – КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ
Постановка проблеми.  У нинішньому світі, при сучасному розвитку новітніх технологій учитель має вносити у навчальний процес нові методи подачі інформації. Для сучасних учнів сприйняття інформації буде простішим, якщо знання будуть подані у формі розважальних програм і набагато легше будуть сприймати запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.
Науковцями провідних інститутів було вже давно доведено, що кожень учень по-різному освоює нові знання. До теперішнього часу викладачам було важко знайти індивідульний підхід до кожного учня. При тепершніх технологіях з використанням комп’ютерних мереж і онлайнових засобів, навчальні заклади  отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
Потрібно навчити кожну дитину за дуже малі проміжки часу освоювати, перетворювати і використовувати на практиці величезні масиви інформації. Важливо організувати процес навчання так, щоб учні активно, з цікавістю і захопленням працювали на уроці, бачили плоди своєї праці і могла їх оцінити.
Допомогти вчителю у вирішені цього непростого завдання, може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп’ютерних. Адже використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, диференційованих та індивідуальним[ 2, с.23].
Аналіз попередніх досліджень. Проаналізувавши літературу та інтернет портали я дізнався про те,  що  проблема використання ІКТ в навчальних закладах розвивається активно. Питанням упровадження ІКТ в освітній процес присвячені праці багатьох науковці. А саме таких як: В. Биков, Р. Гуревич, М. Жалдак, Ю. Дорошенко, Ю. Запороженко, І. Захарова, І. Кухарченко, Н. Морзе, Є. Полат, І. Роберт, І. Селевко, П. Стефаненко, В. та І. Траньові, М. Шишкіна та ін.
Мета статті полягає у теоретичному обгрунтуванні поняття інформаційно- комунікаційних технологій, розкритті особливостей організації навчання з використання сучасних ІКТ.
Виклад основного матеріалу. На теперішній час, початок ХХІ століття суспільство можна охарактеризувати як постіндустріальне, в якому проводиться інформатизація усіх галузей науки і освіти.
Інформатизація сучасного суспільства пов’язана з розвитком комп’ютерної техніки, найрізноманітнішого програмного забезпечення, глобальної мережі Інтернет та мултимедіа технологій.
Інформатизація суспільства – це перспективний шлях до економічного, соціального та освітнього розвитку. Інформатизація освіти спрямовується на формування та розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення форм і змісту навчального процесу, впровадження комп'ютерних методів навчання та тестування, що надає можливість вирішувати проблеми освіти на вищому рівні з урахуванням світових вимог[1].
Виникнення та розвиток інформаційного суспільства передбачає застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освіті.
Інформаційно-комунікаційні технології – засоби, пов’язані зі створенням, збереженням, передачею, обробкою і управлінням інформації. Цей вживаний термін включає в себе усі технології, які використовуються для спілкування та обробки інформації[5. ст. 105]
Є три твердження, які підтверджують ефективність впровадження ІКТ в освіті.
По-перше, впровадження ІКТ у сучасну освіту суттєво прискорює передавання знань і накопиченого технологічного та соціального досвіду людства не тільки від покоління до покоління, а й від однієї людини до іншої.
По-друге, сучасні ІКТ, підвищуючи якість навчання й освіти, дають змогу людині успішніше й швидше адаптуватися до навколишнього середовища, до соціальних змін. Це дає кожній людині можливість одержувати необхідні знання як сьогодні, так і в постіндустріальному суспільстві.
По-третє, активне й ефективне впровадження цих технологій в освіту є важливим чинником створення нової системи освіти, що відповідає вимогам ІС і процесу модернізації традиційної системи освіти[1].
Що ж таке ІКТ?
Термін ІКТ з’явився після появи персональних комп’ютерів, під яким розуміють впровадження нових підходів до навчально-виховного процесу, що орієнтований на покращення інтелектуально творчого потенціалу кожного учня з метою підвищення його ефективності, завдяки застосуванні сучасних технічних засобів.
Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер разом з тим є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, Якого йому так часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації. Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія. Комп'ютерні (нові інформаційні) технології навчання - це процес підготовки і передачі інформації, кого навчають, засобом здійснення яких є комп'ютер.
При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основні дидактичні принципи: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його[3].
Використання ІКТ дає можливість вирішувати такі актуальні питання:
·        використовувати у навчанні здобутки новітніх інформаційних  технологій;
·        удосконалювати навички самостійної роботи учнів в інформаційних базах даних, мережі Інтернет;
·        інтенсифікувати історичну освіту, поліпшити засвоєння учнями знань зі шкільного курсу історії, зробити процес навчання цікавішим і змістовнішим.
Використання ІКТ в комплекті з традиційним підручником сприяє наступному:
·        забезпечує особистісно орієнтований та диференційований підхід у навчанні;
·        забезпечує реалізацію інтерактивного підходу (постійне спілкування з ПК, постановка запитань, які цікавлять учня та отримання відповідей на них);
·        підвищує пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітної відео- та аудіо-інформації;
·        здійснює контроль завдяки тестуванню і системи запитань для самоконтролю [4].
Важливість і потреба впровадження ІКТ у навчання обгрунтовується міжнародними експертами і вченими. ІКТ застосовуютья у всіх сферах діяльності людини, але, напевно, найбільш сильний позитивний вплив вони мають на освіту, оскільки відкривають можливості впровадження абсолютно нових методів викладання і навчання.
Глобальне впровадження ІКТ у всі сфери діяльності, формування нових комунікацій і високоавтоматизованого інформаційного середовища стало не тільки початком перетворення традиційної системи освіти, а й першим кроком до формування інформаціного суспільства. Прикладом  успішної реалізації ІКТ стала поява Інтернету – глобальної комп’ютерної мережі з її практично необмеженими можливостями збирання та збереження інформації, передавання її індивідуально кожному користувачеві.
Перші кроки із впровадження Інтернету в систему освіти показали його величезні можливості для її розвитку. Разом з тим, вони виявили труднощі, котрі необхідно подолати для повсякденного застосування мережі в навчальних закладах. Проте необхідно враховувати, що це потребує значних затрат на організацію навчання порівняно з традиційними технологіями, що пов’язане з необхідністю використання значної кількості технічних і програмних засобв, а також підготовкою додаткової організаційно-методичної допомогои для тих хто навчається та для викладачів, нових підручників і навчальних посібників. Нині відбувається накопичення досвіду, пошук шляхів підвищення якості навчання і нових форм використання ІКТ.
ІКТ мають досить велику перспективу для підвищення творчої активності. Учень відходить від позиції об’єкта навчання, отримувача готової навчальної інформації, стає активним суб’єктом навчання, він може самостійно здобувати необхідну інформацію і навіть вміти винайти, сконструювати необхідні для цього способи дій.
Виділимо переваги використання ІКТ:
-       підвищення інтересу й загальної мотивації до навчання завдяки новим
формам роботи і причетності сучасних мультимедійних засобів;
-       індивідуалізація навчання;
-       обєктивність контролю;
-       активізація навчання завдяки використанню швидкозмінних форм навчання;
-       формування вмінь та навичок для створення творчої діяльності;
-       виховання інформаційної культури;
-       доступ учнів до банків інформації;
-       зростання обсягу виконаних за урок робіт та багато іншого;
Виокремимо існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ:
-       відсутність компютера у багатьох учнів та викладачів;
-       недостатня компютерна грамотність викладача;
-       у робочому графіку викладачів не відведено час для дослідження можливосте Інтернет;
-       у розкладі не передбачено час для використання Інтернет на уроках;
-       існує ймовірність що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде з розвивально навчання до наочно-ілюстративних методів.
Гарним прикладом використання ІКТ не тільки в навчальній діяльності, але й у позашкільний час є блог або сайт викладача. Такий інструмент неодмінно допоможе учителю, учню та батькам: доступ до домашніх завдань, новини та оголошення, нормативні документи та навчальні плани, успішність учнів, порада психолога, інтерактивні вправи та інше[5, ст.107].
Висновки.  Проаналізувавши всі позитивні та негативні наслідки використання інформаційно-комунікаційних технологій ми дійшли висновку, що вони є ефективними за умови поєднання з традиційними методами та сприяюють якісному формувані вмінь та навичок учнів.
Література:
1.     Ставицька І.В. ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ  [Електронний ресурс]. – Режим доступу http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103
2.                Буяновський О. Я. Застосування інноваційних технологій у загальноосвітніх навчальних закладах //Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень: зб. наук. пр. – Вип. 2(5)/ редкол.: Р.С. Гуревич(голова) [та інші.]; Вінницьки державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – В.: ТОВ фірма «Планер», 2013. – с. 23-26.
3.      Дишлєва С.  Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс] – Режим доступу http://osvita.ua/school/method/technol/6804/
4.     Животова О. М. Переваги та недоліки ІКТ у навчальному процесі. [Електронний ресурс]. – Режим доступу http://teacher.ed-sp.net/index.php?option=com_content&view=article&id=115%3A2013-05-21-13-08-11&Itemid=25  
5.                Мосейчук С. К. Інформаційно-комунікаційні технології як сучасний засіб навчання// Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень: зб. наук. пр. – Вип. 4(7)/ редкол.: Р.С. Гуревич(голова) [та інші.]; Вінницьки державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – В.: ТОВ фірма «Планер», 2015. – с. 104-108.
У статті висвітлюється теоретичне обгрунтування поняття інформаційно-комунікаційних технологій розкриті особливості організації навчання з використанням ІКТ.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології.
В статье рассмотрено теоретическое обоснование понятия информационно-коммуникационных технологий раскрыты особенности организации обучения с использованием ИКТ.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии.
In the article the theoretical justification for the concept  of ICT disclosed features of organization  learning using ICT.

Keywords: information and communication technology.

Комментариев нет:

Отправить комментарий