Лабораторна робота №1
Мета. Ознайомитися
з відмінностями і взаємозв’язками між різними аспектами педагогіки; одержати
первинне уявлення про об’єкт і предмет педагогічної науки; усвідомити роль
педагогіки як науки і практики в культурі;
Завдання для самостійної роботи
1. Знайдіть у словниках визначення понять: «педагогіка», «наука»,
«культура», «практика», «педагогічна наука», «педагогічна практика».
2. Що вивчає педагогіка? (Які об’єкт і предмет педагогічної науки ?).
3. Заповніть таблицю:
Основне призначення педагогіки як:
Обґрунтування
Науки
Педагогіка – наука про виховання, освіту і навчання людини на всіх вікових
етапах його розвитку. Предмет педагогіки – виховання як особлива функція
суспільства.
Основні поняття (категорії) педагогіки:
- розвиток особи;
- виховання особи;
- утворення особи;
- навчання особи;
- виховні відносини;
- формування особи.
Сфера діяльності змістом якої є навчання, виховання, освіта і розвиток
підростаючого покоління.
Культури
Педагогічна
культура є частиною
загальнолюдської культури. У ній втілені духовні цінності освіти і виховання
(педагогічні знання, теорії, концепції, накопичений педагогічний досвід,
професійні етичні норми) та матеріальні (засоби навчання і виховання), а
також способи творчої педагогічної діяльності, які слугують соціалізації
особистості в конкретних історичних умовах.
Педагогічна культура вчителя є
системним утворенням. її головними структурними компонентами є: педагогічні
цінності, творчі способи педагогічної діяльності, досвід створення учителем
зразків педагогічної практики з позицій гуманізму.
Духовне та культурне виховання підростаючого покоління
Практики
Педагогічна
культура є частиною загальнолюдської
культури. У ній втілені духовні цінності освіти і виховання (педагогічні
знання, теорії, концепції, накопичений педагогічний досвід, професійні етичні
норми) та матеріальні (засоби навчання і виховання), а також способи творчої
педагогічної діяльності, які слугують соціалізації особистості в конкретних
історичних умовах.
Педагогічна культура вчителя є
системним утворенням. її головними структурними компонентами є: педагогічні
цінності, творчі способи педагогічної діяльності, досвід створення учителем
зразків педагогічної практики з позицій гуманізму.
Використати практичні навички у вихованні нового покоління.
4. Перерахуйте основні
культурологічні аспекти педагогіки .
5. У чому полягає відмінність між
вивченням дитини вчителем і вченим?
6. 5. Прокоментуйте наступні міркування
педагогів: Мета вчителя -
сформувати у дитини бажання вчитися (а не відбити у нього це бажання), запалити
вогник потягу до знань і дати йому необхідні для цього інструменти, способи
(уміння читати, рахувати, писати). Зауважте - у ідеального вчителя пріоритети у
формуванні дитини йдуть саме у такій послідовності: спочатку - мотивація
(бажання), потім - технічна частина. При цьому ідеальний учитель завжди
турбується про духовний, моральний розвиток дітей, відстежить, коли та чи інша
ступінь мотивації вже сформувалася, і треба відкривати дитині нові горизонти.
Втім, ідеальний учитель зробить й інше. Він закохає учнів у свій клас. Він
покаже цінність кожної дитини. Він виявить родзинку і важливість кожного, його
значимість, а отже - розвине індивідуальні якості учня і здійснюватиме
особистісно-орієнтований підхід. Ідеальному вчителеві цікаво формування душі
дитини. Ідеальний учитель здогадується, що кожній людині дано ті чи інші
обставини життя - батьки, матеріальна забезпеченість, інтелектуальні здібності,
схильність до співчуття або до лідерства. І не може бути дитина з початковим
рівнем навчальних досягнень вартою меншої уваги та любові, ніж
дитина-відмінник.
Слід розрізняти науково-психологічне дослідження дитини та вивчення
вихованців педагогом. Дослідник вивчає психіку дитини з метою поповнення
наукових знань про неї, виявлення нових закономірностей, умов прояву психічних
явищ тощо. У професійній діяльності педагога вивчення психіки дитини носить
практичне спрямування, зорієнтоване на підвищення ефективності навчання й
виховання дітей. Знати особливості кожної дитини педагогу необхідно для
забезпечення індивідуального підходу у роботі з нею. При цьому педагог не
поповнює наукових знань з психології, а використовує їх для визначення рівня
розвитку своїх вихованців, простежує їх прояв у кожної конкретної дитини.
Робота з дітьми, яку проводить педагог, дозволяє йому постійно спостерігати за
своїми вихованцями протягом їх перебування у навчальному закладі, яке триває
роками. Спілкуючись та співпрацюючи з дитиною у ході виконання побутових
процесів, під час прогулянок, ігор, уроків, педагог має змогу простежувати
зміни у психіці дитини, оцінювати їх динаміку. В обов’язки педагога входить
виконання діагностичної функції, тобто вивчення своїх вихованців у контексті
освітньо-виховної роботи з ними. Діагностична функція полягає в оцінці знань,
умінь, навичок, вихованості, розвитку дитини у тісному зв’язку з встановленням
особливостей навчально-виховного процесу – зокрема причин, що перешкоджають
досягненню бажаного ступеня розвитку рис і якостей особистості та факторів, які
сприяють успішному досягненню цілей освітиПедагог не просто організовує
різноманітні форми навчально-виховної роботи з дітьми, а вивчає дітей у процесі
їх реалізації, вносячи згодом доцільні зміни в їх проведення з урахуванням
виявлених резервівЗавдання стосовно вивчення дітей педагогом навчальної
установи полягають у тому, щоб забезпечити нормативні умови для розвитку їх
психіки, гнучко перебудовувати їх у разі несприятливого впливу на поведінку
дитини, вчасно помітити відхилення в ході психічного розвитку, спрогнозувати
подальший розвиток дитини та здійснити потрібну профілактику можливих проблем
психічного розвитку. Без цього неможливі ефективне виконання педагогом своїх
обов’язків, творчий підхід у його роботі. Для реалізації дослідницької функції
педагогу необхідно володіти міцними знаннями з вікової, зокрема дитячої,
психології. Педагог спирається на знання як загальних закономірностей
психічного розвитку особистості (динамічні та змістовні його особливості), так
і знання про розвиток окремих психічних функцій, властивостей в умовах чимдалі
складніших видів діяльності та спілкування дитини. Знання про психіку дитини
повинні відзначатись цілісністю, узагальненістюта системністю, що зумовлені
розумінням взаємозв’язку між окремими напрямками у розвитку психіки дитини:
форм її активності, психічних властивостей та процесів, здібностей та мотивів.
Повноцінне виконання педагогом професійних функцій неможливе без усвідомлення
ним своєї ролі у навчально-виховному процесі з дітьми. Для дитини – педагог
виступає старшим, розумним товаришем, партнером по співпраці, завжди готовим
прийти на допомогу. Педагог повинен володіти витримкою, тактом, не припускати у
своїй поведінці грубих інтонацій, викриків, вміти підтримувати у себе
позитивний, оптимістичний настрій. Кожен педагогічний працівник працює разом з
колегами над спільними задачами навчання й виховання дітей, і у системі
сучасної освіти велике значення має наступність у роботі всіх учасників
педагогічного процесу. ВИСНОВКИ про особливості вивчення педагогом психічних
особливостей дитини:– вивчення дітей педагогом має практичну спрямованість на
розуміння причин їх поведінки, визначення їх схильностей, створення умов для їх
розвитку;– для отримання об’єктивного знання про своїх вихованців педагог
користується спостереженням у контексті організації ним навчально-виховного
процесу з дітьми;– діагностична функція професії педагога спирається на глибокі
знання ним дитячої психології.
1.1. Педагогіка
(грец. παιδαγωγική — майстерність виховання) — наука про спеціально
організовану цілеспрямовану і систематичну діяльність з формування людини — про
зміст, форми і методи виховання, освіту та навчання.
1.2. Наука — сфера
діяльності людини, спрямована на одержання (вироблення і систематизацію у
вигляді теорій, гіпотез, законів природи чи суспільства тощо) нових знань про
навколишній світ. Основою науки є збір, оновлення, систематизація, критичний
аналіз фактів, синтезнових знань або узагальнень, що описують природні або
суспільні явища, які досліджуються, та (або) дозволяють будувати
причинно-наслідкові зв'язки між явищами і прогнозувати їх перебіг.
1.3. Культура (лат.
Culture — «обробіток», «обробляти») — сукупність матеріальних та духовних
цінностей, створених людством протягом його історії; історично набутий набір
правил всередині соціуму для його збереження та гармонізації.
1.4. Практика (грец.
πράξις «діяльність») — доцільна і цілеспрямована діяльність, яку суб'єкт
здійснює для досягнення певної мети. Практика має суспільно-історичний характер
і залежить від рівня розвитку суспільства, його структури.
Лабораторна робота №1
Мета. Ознайомитися
з відмінностями і взаємозв’язками між різними аспектами педагогіки; одержати
первинне уявлення про об’єкт і предмет педагогічної науки; усвідомити роль
педагогіки як науки і практики в культурі;
Завдання для самостійної роботи
1. Знайдіть у словниках визначення понять: «педагогіка», «наука»,
«культура», «практика», «педагогічна наука», «педагогічна практика».
2. Що вивчає педагогіка? (Які об’єкт і предмет педагогічної науки ?).
3. Заповніть таблицю:
Основне призначення педагогіки як:
|
Обґрунтування
|
|
Науки
|
Педагогіка – наука про виховання, освіту і навчання людини на всіх вікових
етапах його розвитку. Предмет педагогіки – виховання як особлива функція
суспільства.
Основні поняття (категорії) педагогіки:
|
Сфера діяльності змістом якої є навчання, виховання, освіта і розвиток
підростаючого покоління.
|
Культури
|
Педагогічна
культура є частиною
загальнолюдської культури. У ній втілені духовні цінності освіти і виховання
(педагогічні знання, теорії, концепції, накопичений педагогічний досвід,
професійні етичні норми) та матеріальні (засоби навчання і виховання), а
також способи творчої педагогічної діяльності, які слугують соціалізації
особистості в конкретних історичних умовах.
Педагогічна культура вчителя є
системним утворенням. її головними структурними компонентами є: педагогічні
цінності, творчі способи педагогічної діяльності, досвід створення учителем
зразків педагогічної практики з позицій гуманізму.
|
Духовне та культурне виховання підростаючого покоління
|
Практики
|
Педагогічна
культура є частиною загальнолюдської
культури. У ній втілені духовні цінності освіти і виховання (педагогічні
знання, теорії, концепції, накопичений педагогічний досвід, професійні етичні
норми) та матеріальні (засоби навчання і виховання), а також способи творчої
педагогічної діяльності, які слугують соціалізації особистості в конкретних
історичних умовах.
Педагогічна культура вчителя є
системним утворенням. її головними структурними компонентами є: педагогічні
цінності, творчі способи педагогічної діяльності, досвід створення учителем
зразків педагогічної практики з позицій гуманізму.
|
Використати практичні навички у вихованні нового покоління.
|
4. Перерахуйте основні
культурологічні аспекти педагогіки .
5. У чому полягає відмінність між
вивченням дитини вчителем і вченим?
6. 5. Прокоментуйте наступні міркування
педагогів: Мета вчителя -
сформувати у дитини бажання вчитися (а не відбити у нього це бажання), запалити
вогник потягу до знань і дати йому необхідні для цього інструменти, способи
(уміння читати, рахувати, писати). Зауважте - у ідеального вчителя пріоритети у
формуванні дитини йдуть саме у такій послідовності: спочатку - мотивація
(бажання), потім - технічна частина. При цьому ідеальний учитель завжди
турбується про духовний, моральний розвиток дітей, відстежить, коли та чи інша
ступінь мотивації вже сформувалася, і треба відкривати дитині нові горизонти.
Втім, ідеальний учитель зробить й інше. Він закохає учнів у свій клас. Він
покаже цінність кожної дитини. Він виявить родзинку і важливість кожного, його
значимість, а отже - розвине індивідуальні якості учня і здійснюватиме
особистісно-орієнтований підхід. Ідеальному вчителеві цікаво формування душі
дитини. Ідеальний учитель здогадується, що кожній людині дано ті чи інші
обставини життя - батьки, матеріальна забезпеченість, інтелектуальні здібності,
схильність до співчуття або до лідерства. І не може бути дитина з початковим
рівнем навчальних досягнень вартою меншої уваги та любові, ніж
дитина-відмінник.
Слід розрізняти науково-психологічне дослідження дитини та вивчення
вихованців педагогом. Дослідник вивчає психіку дитини з метою поповнення
наукових знань про неї, виявлення нових закономірностей, умов прояву психічних
явищ тощо. У професійній діяльності педагога вивчення психіки дитини носить
практичне спрямування, зорієнтоване на підвищення ефективності навчання й
виховання дітей. Знати особливості кожної дитини педагогу необхідно для
забезпечення індивідуального підходу у роботі з нею. При цьому педагог не
поповнює наукових знань з психології, а використовує їх для визначення рівня
розвитку своїх вихованців, простежує їх прояв у кожної конкретної дитини.
Робота з дітьми, яку проводить педагог, дозволяє йому постійно спостерігати за
своїми вихованцями протягом їх перебування у навчальному закладі, яке триває
роками. Спілкуючись та співпрацюючи з дитиною у ході виконання побутових
процесів, під час прогулянок, ігор, уроків, педагог має змогу простежувати
зміни у психіці дитини, оцінювати їх динаміку. В обов’язки педагога входить
виконання діагностичної функції, тобто вивчення своїх вихованців у контексті
освітньо-виховної роботи з ними. Діагностична функція полягає в оцінці знань,
умінь, навичок, вихованості, розвитку дитини у тісному зв’язку з встановленням
особливостей навчально-виховного процесу – зокрема причин, що перешкоджають
досягненню бажаного ступеня розвитку рис і якостей особистості та факторів, які
сприяють успішному досягненню цілей освітиПедагог не просто організовує
різноманітні форми навчально-виховної роботи з дітьми, а вивчає дітей у процесі
їх реалізації, вносячи згодом доцільні зміни в їх проведення з урахуванням
виявлених резервівЗавдання стосовно вивчення дітей педагогом навчальної
установи полягають у тому, щоб забезпечити нормативні умови для розвитку їх
психіки, гнучко перебудовувати їх у разі несприятливого впливу на поведінку
дитини, вчасно помітити відхилення в ході психічного розвитку, спрогнозувати
подальший розвиток дитини та здійснити потрібну профілактику можливих проблем
психічного розвитку. Без цього неможливі ефективне виконання педагогом своїх
обов’язків, творчий підхід у його роботі. Для реалізації дослідницької функції
педагогу необхідно володіти міцними знаннями з вікової, зокрема дитячої,
психології. Педагог спирається на знання як загальних закономірностей
психічного розвитку особистості (динамічні та змістовні його особливості), так
і знання про розвиток окремих психічних функцій, властивостей в умовах чимдалі
складніших видів діяльності та спілкування дитини. Знання про психіку дитини
повинні відзначатись цілісністю, узагальненістюта системністю, що зумовлені
розумінням взаємозв’язку між окремими напрямками у розвитку психіки дитини:
форм її активності, психічних властивостей та процесів, здібностей та мотивів.
Повноцінне виконання педагогом професійних функцій неможливе без усвідомлення
ним своєї ролі у навчально-виховному процесі з дітьми. Для дитини – педагог
виступає старшим, розумним товаришем, партнером по співпраці, завжди готовим
прийти на допомогу. Педагог повинен володіти витримкою, тактом, не припускати у
своїй поведінці грубих інтонацій, викриків, вміти підтримувати у себе
позитивний, оптимістичний настрій. Кожен педагогічний працівник працює разом з
колегами над спільними задачами навчання й виховання дітей, і у системі
сучасної освіти велике значення має наступність у роботі всіх учасників
педагогічного процесу. ВИСНОВКИ про особливості вивчення педагогом психічних
особливостей дитини:– вивчення дітей педагогом має практичну спрямованість на
розуміння причин їх поведінки, визначення їх схильностей, створення умов для їх
розвитку;– для отримання об’єктивного знання про своїх вихованців педагог
користується спостереженням у контексті організації ним навчально-виховного
процесу з дітьми;– діагностична функція професії педагога спирається на глибокі
знання ним дитячої психології.
1.1. Педагогіка
(грец. παιδαγωγική — майстерність виховання) — наука про спеціально
організовану цілеспрямовану і систематичну діяльність з формування людини — про
зміст, форми і методи виховання, освіту та навчання.
1.2. Наука — сфера
діяльності людини, спрямована на одержання (вироблення і систематизацію у
вигляді теорій, гіпотез, законів природи чи суспільства тощо) нових знань про
навколишній світ. Основою науки є збір, оновлення, систематизація, критичний
аналіз фактів, синтезнових знань або узагальнень, що описують природні або
суспільні явища, які досліджуються, та (або) дозволяють будувати
причинно-наслідкові зв'язки між явищами і прогнозувати їх перебіг.
1.3. Культура (лат.
Culture — «обробіток», «обробляти») — сукупність матеріальних та духовних
цінностей, створених людством протягом його історії; історично набутий набір
правил всередині соціуму для його збереження та гармонізації.
1.4. Практика (грец.
πράξις «діяльність») — доцільна і цілеспрямована діяльність, яку суб'єкт
здійснює для досягнення певної мети. Практика має суспільно-історичний характер
і залежить від рівня розвитку суспільства, його структури.
Комментариев нет:
Отправить комментарий